Friday, December 31, 2010

CeRiTeRa PeNutuP Tirai 2010::


Bismillahirrahminrrahim..dengan lafaz yang mulia, ana menutup tirai 2010. bermakna umur ana makin bertambah 1 tahun lagi namun still 19 kalau ikut bulan lahir. :) Masih mahu perasan muda ke? Astaghfirullah, manusia memang selalu macam tu. tidak sedar masa yang berlalu yang makin menghakis usia remaja, malahan kubur sentiasa berkata "MARI3".. Adakah bila ana terpandang wajah Malaikat Maut, Izrail baru menggelabah menghitung segala kebajikan yang telah dilakukan didunia ini? Itupun kalau amalan ini diterima, bagaimana pula kalau Allah langsung tidak membeli, masih lakukah amalan pahala untuk kita hitung di timbangan akhirat sana?

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar. (Surah at-
Taubah:111)

Sempena ana nak menutup tirai ini, ana simpulkan segala pengalaman ana yang boleh ana kongsi setakat yang termampu. Bukankah orang yang berguna adalah yang memberi manfaat kepada orang lain? Ana cuba untuk menjadi insan bertuah itu.

Bermula tarikh 1 oktober 2009 sehinggalah 1 januari 2011, ana masih lagi belum berjumpa dengan wajah tenang ummi abah dan keluarga. bermakna selama itu
jugalah ana x pulang ke Malaysia. Memang menjadi impian ana untuk datang ke Mesir, sehingga apabila ditemuduga oleh pegawai MARA, ana bertegas dengan pilihan pertama ana iaitu Mesir, bukan Jordan. Dan berdoa bersungguh-sungguh untuk impian ana. Dan akhirnya, Alhamdulillah, dengan izin Allah Taala, ana diterima untuk melanjutkan pelajaran ke Mesir dalam bidang perubatan. Meskipun kedoktoran bukanlah cita-cita yang ana impikan tetapi ana tetap redha kerana ana tau apa yang tersurat di Lauh Mahfuz adalah yang terbaik buat ana.

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Al-Baqarah: 216)

Kini, impian cikgu aisyah dah bertukar Dr. Aisyah. insyaAllah..ana kena usaha lebih untuk menjadikan mimpi itu satu realiti..

kali ini, ana kongsi serba-sedikit dunia sebagai pelajar medik di Mesir ini. tension?? x cukup masa?? x sempat makan?? tidur dengan mayat?? itu adalah bayangan ana sahaja sebelum ana melangkah ke dunia perubatan.. sampai sahaja disini, ia berubah 360 degree.. (mungkin ana hamba allah yang malas) jgn tiru.. kalau nak kira tension tu, mungkin ada musim tertentu saje kot cth exam ke..sebab masa tu nak pulun semua. boleh jadi jugak ada banyak kerja yang kena buat ..kebajikan2 tambahan..seperti terlibat dalam persatuan ataupun menjadi Ajk dalam program-program. tapi, itu bukanlah alasan sebab ana suka bekerja, membuatkan diri menjadi matang dan belajar untuk memimpin.

Kebetulan satu hari ana rasa hati sangat kosong. kenapa?Adakah Rahmat Allah sudah tidak mahu menyapa hati ana lagi? sehingga ana memikirkan perkara yang tidak bermanfaat..dan disepanjang perjalanan ana, ana menaiki tram ke syatbi.
5 minit berlalu, tram itu perlahan-perlahan berhenti di hadapan ana. Ana melangkah kaki untuk melawat sahabat ana yang baru sahaja kematian ayahnya. Ana memandang sekeliling..
"kenapa hari ini, tram macam kosong?" xpe la, boleh jugak ana duduk." getus hati ana

ana mengambil seat berhadapan dengan seorang makcik, kulemparkan sebaris senyuman dan kupalingkan wajahku ke arah tingkap tram yang berhabuk itu. Ana suka memerhati gelagat orang Arab, pasti ada yang menyentuh hati ana memerhati keadaan mereka. Kemudian, ana terpandang makcik tersebut mengeluarkan sesuatu daripada beg tasnya. lalu dihulurkan buatku.

kuHulurkan tangan sebagai tanda menerima pemberiannya, dan ana melihat 99 biji manik berwarna hijau kini berpindah milik di atas tapak tangan ana. Ana terkejut. Ana pun bercakap (dalam bahasa arab dgn makcik tu)

"hadiah??"
ye, nak! ambillah. berzikir, ingat Allah. Sambil makcik tersebut mengeluarkan tasbih miliknya, dan menunjukkan demo kepada ana.

Ana masih terpana dengan hal yang berlaku, dan ana sampai di stesen tram syatbi. Lalu, ana meminta izin untuk turun dan mengucapkan terima
kasih banyak2..syukran awi2

gambar hiasan(tasbih ana dapat kaler hijau)

Sepanjang perjalanan, ana masih berfikir dan memandang ke langit biru sambil hati kecilku mengucapkan "Subhnallah".. Maha Suci Engkau. Engkau masih sayangkan hambaMu ini.Seorang gadis yang berlumuran dosa terus-menerus tanpa sedar.. Masih belum dalam cintaku padaMu untuk membalas segala cinta yang Engkau tunjukkan. Malahan ana mengejar cinta manusia yang palsu dan hanya menanam bibir di tepi mulut. Cuma ana mendoakan padaMu, dikurniakan insan yang mampu membawaku mencapai cintaMu lebih dalam..

aisyah, usah berbohong pada diri sendiri, kamu juga manusia. Rasa cinta dan sayang itu fitrah. Namun, jangan kamu pusingkan ia menjadi fitnah. Besar dosanya. Tiada siapa yang mampu menolak fitrah itu. tiba-tiba ana teringat pengisian SC last ni. sungguh seronok berkumpul satu keluarga sambil memberi peringatan sesama manusia.

Dan dia (tidak pula) termasuk orang-orang yang beriman dan saling berpesan untuk bersabar dan saling berpesan untuk berkasih sayang. (Al-Balad : 17)

dalam SC tu, ana terdiam dan bertafakkur memikirkan kata-kata yang diucapkan oleh kakak SC. lebih kurang macam ni la.. Kita kena selalu jaga hati kita, cuba bayangkan jika kita teringatkan seorang lelaki yang haram bagi kita, maka satu titik hitam telah wujud dalam hati kita. Dan bayangkan kalau sehari, 50 kali, kita asyik memikirkan..maka lama-lama hati kita akan menjadi hitam. Disuluh dengan lampu berkuasa 60000000 Watt tetap tidak akan mampu menerangi kembali hati yang hitam itu. Dan sebab itulah kadang-kadang kita susah nak belajar. Kerana ilmu itu cahaya. dan Cahaya tidak masuk ke dalam hati-hati yang gelap..Ana mengucap panjang..

"Astaghfirullah"..ampuni dosa-dosaku ya Allah.

post kali ini, ana banyak menyentuh berkaitan dengan hati kerana setiap jasad itu ada segumpal daging, jika ia baik, maka baiklah keseluruhannya, jika buruk maka, buruklah keseluruhannya. Dan ketahuilah bahawa ia adalah hati..

Ya Allah yang Maha membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku pada agamaMu..

Dan 3 cara hati kita akan mati..
1) berdebat dengan orang jahil
2) banyak bergaul dengan ajnabi
3)berkawan dengan orang mati

dan orang mati yang dimaksudkan adalah orang yang meninggalkan majlis ilmu sebanyak 40 hari..

Akhir kalam, selamat tahun baru ana ucapkan. Tapi jangan terpengaruh dengan pemikiran barat. Tahun baru Islam adalah 1432 Hijrah.. dan ana menyeru sahabat2 supaya membuat penghijrahan terbesar dalam diri sebelum pintu langit tertutup untuk menerima taubat kita, sebelum matahari terbit di bahagian Barat, sebelum malaikat Izrail mencabut nyawa kita. Masih sempat untuk membaiki diri menjadi mukmin yang bertaqwa, beriman pada Allah dan RasulNya.

dunia hanyalah pinjaman, jangan terpedaya dengannya. Binalah matlamat hidup sesuai dengan status kita sebagai musafir di dunia sementara menuju kampung akhirat yang kekal abadi. insyaAllah, syurga firdausi..

Wallahua'lam..

p/s :segala keburukan diri ana, sila bagitau ana, supaya ana boleh membaiki diri.. insyaAllah ana terima dengan hati terbuka..salam hijrah..


Thursday, December 30, 2010

karangan PeriBadi (^_^)

bismillah..
alhamdulillah, dah habis exam!! tak sanggup untuk mengucapkan kalimat merdeka dari mulut sendiri..entah macam berpeluh satu badan jawab soalan tadi. x tahu la apa jadi..hanya mengharapkan pertolongan Allah sahaja waktu tu. mengikut segala gerak hati dan bermonolog dengan diri sendiri sambil recall balik segala apa yang telah dibaca sebelum exam.. x keluar2 jugak isinya..Astaghfirullah..dosa apakah yang telah ana lakukan? sehingga Allah menguji ana di saat genting begini. sehinggakan masa yang diperuntukkan langsung x sempat walaupun nak tembak jawapan. tembak tanpa melihat soalan.

bila terfikir balik, jadikah untuk ana pulang ke malaysia tahun ini? bayangan adik2 sering bermain-main di minda, wajah ummi abah, apatah lagi.. si abang??? x rindu pun..huhu. semua orang memberi semangat untuk jawab soalan hari ini..

jam 7 pagi mesir..ku layangkan mesej buat ummi abah..
salam umi abah. kul 4 petang mesia nnt, akak ada exam. Doakan, moga Allah permudahkan. Tolong bagi nasihat..semangat!!

kemudian abah membalas : Abah dah solat hajat dan doa utk kakak n kak banyak baca fatihah n selawat. kak asma' belajar di england, minggu lepas g. Abah doa moga jaya..

terima kasih abah ummi, sering support akak di setiap masa, tempat dan keadaan. meskipun akak bukanlah anak yang baik bagi ummi abah, akak cuba untuk membentuk diri akak yang baru disini. menjelma diri menjadi aisyah fakriyah yang boleh ummi abah banggakan di akhirat sana nanti. doakan azam akak!

kemudian, kami buat perjumpaan batch di asrama MARA. untuk pelantikan SU dan paling penting ketua batch..Alhamdulillah, calon yang menang adalah SR ana. kena la cari SR baru. kadang-kadang terfikir, kesian betul siapa yang kena kerja dengan perempuan garang macam ana. dah la suka mengarah macam2.. atau ana jek yang fikir macam tu?? boleh komen kat kotak komen nnt ye..wahai pembaca blog ana..
dan SU baru, nurul insyirah, kawan rapat masa IKIP dulu. Alhamdulillah..kami bersama lagi..

Semoga Allah membalas segala kebaikan kawan-kawan saya, yang sudi datang sesi tadi dan jugak yang telah memberikan sokongan yang baik sepanjang saya pegang jawatan ini.. jazakumullahu khairan kathira.

sebenarnya nak tulis post pasal lain, tapi melencong ke lain plak.. lain kali la..
minta maaf tiada apa2 manfaat pun post ni. tapi ana suka untuk berkongsi ayat ni..

Allah berfirman : Dan bahawa manusia hanya memperoleh apa yang diusahakannya, Dan sesungguhnya usahanya itu kelak akan diperlihatkan (kepadanya)

An-najm; ayat 39-40

wallahua'lam..doakan ana!! :)

Sunday, December 26, 2010

Surat Seorang IBU::

video

Tuesday, December 21, 2010

CoReTaN di kala SenJa ^-^

bismillah..dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah, hidup semalam telah kutempuhi sebaiknya. namun, bagaimana dengan hari ni? redhakah Allah dengan segala perbuatanku hari ini? pagi, solat subuh, baca buku, pergi kuliah, balik kuliah, kelas mengaji pulak batal lagi hari ini dan seterusnya baca buku lagi. sempena nak exam..just around the corner..

hari ini, semngat ke kuliah over stimulated. first time sampai dewan kuliah, pintu x buka lagi. berdiri la saya kat luar dewan dengan beberapa kawan yang selalu datang awal. tengah borak-borak, tiba-tiba,

laila : aisyah dah tau ke belum?
saya: tau ape?
laila : ayah pah meninggal
saya: Innalillah...bila?
laila : 2 pagi tadi waktu mesir, pah tau.

then, pekerja pun datang membuka pintu dewan lantas mematikan perbualan kaim setakat itu sahaja.

saya kagum dengan pah, tetap datang kuliah meskipun air mata menjadi teman setiap masa. waktu seperti inilah, kawan-kawan perlu bagi support kepada pah. sesungguhnya, disini, saya dapat nilai, betapa besar iman pah sehingga Allah telah menguji dia dengan ujian yang berat. Kehilangan seorang ayah yang mendidik kita sebagai anak selama ini. Dan saya terus percaya, pah mampu menanggung ujian itu pada saat ini, sebab itulah Allah berikan dia ujian ini.

meskipun saya tau pah x baca pun post ni, tapi saya doakan agar pah terus kuat..semoga Allah bersama pah..jangan bersedih..doaku buatmu, moga bertemu kita semua di syurga Allah..

p/s : coretan ringkas. maghrib dah masuk..selamat.

Wednesday, December 15, 2010

::SOAL HATI::

intro penulis: Alhamdulillah, sahabat lama meninggalkan offline mesej ttg satu lagi
penulisan terbarunya. saya amat bersyukur dikurniakan sahabat yang seperti membaca kekosongan hati
penulis yang alpa dan lalai dengan keseronokan dunia.dikau hadir tepat pada waktunya.
teruslah pimpin diriku ini..jadilah diriku tempias dari akhlakmu yang anggun.
terima kasih sahabat..

kepada pembaca blog saya, kali ni saya postkan special untuk anda, satu kalam nasihat tentang hati
moga ada manfaatnya :)


Bismillahirrahmanirrahim.....
Semoga sahabat-sahabat dan diri ini sentiasa di bawah lindunganNYA. Demi meraikan harapan seorang sahabat yang dikasihi agar berkongsi sedikit pandangan tentang soal hati ini, saya cuba berkongsi setakat ilmu yang ada, dikutip dari ustaz ustazah di imtiaz dulu, talaqqi ustaz muhadir & syeikh fahmi zamzam, talks di uia dan buku-buku org hebat seperti ustaz hasrizal, ustaz zahazan dll. Semoga Allah mengurniakan rahmat pada mereka yang banyak mengajar kita erti kehidupan.
..............................

"Serahkan hatimu pada Allah, pasti DIA temukan dengan pemilik terbaik"

Sesungguhnya, terdapat 3 peringkat cinta di dalam Islam sebagaimana dalam surah at-Taubah, ayat 24.

1) CINTA AGUNG: Cintakan Allah, Rasulullah dan berjihad di jalanNya.
2) CINTA PERTENGAHAN: cinta pada ibu bapa, anak-anak, suami isteri, saudara mara dan kaum kerabat.
3) CINTA RENDAH: cintakan kaum kerabat dan harta benda melebihi cinta pada Allah , Rasulullah dan cintakan jihad di jalanNYA.

Mana satukah pilihan cinta kita??? cinta pertama atau kedua atau ketiga??

Syeikh Yusri: "Sekiranya kamu diberi pilihan oleh Allah untuk membuat pilihan sendiri. Katakanlah: "Wahai Tuhanku, aku memilih apa yang Engkau pilihkan untukku, supaya aku bersama dengan apa yang Engkau cintai dan Engkau redhai". Begitu besarnya pengharapan dan tawakkal mereka pada Allah. Kita pula bagaimana?? Teringat kata-kata Ustazah Fatimah Syarha sewaktu beliau datang ke UIA: "orang yang mabuk bercouple ni tidak percaya akan qada' qadar Allah". Benarkah?? Jadi, jawapannya ada pada kata-kata Datuk Hasan Din Al Hafiz dalam al kuliyyah: "Bila mana seorang bayi dilahirkan, telah tercatat di Luh Mahfuz Allah, siapakah jodoh dan ajal mautnya. Apa yang perlu kita lakukan adalah sentiasa berdoa agar dikurniakan yang terbaik dan diri kita sendiri dahulu perlu menjadi baik. Dalam bulan Islam sendiri ada waktu mustajab doa yang dapat mengubah takdir hidup kita, contohnya waktu lailatul qadar, malam nisfu sya'ban dan waktu2 mustajab doa yang lain. Percayalah pada qada' qadar Allah. Dia yang telah menciptakan kita dan Dia LEBIH TAHU APA YANG TERBAIK BUAT KITA". Jadi, kiranya x perlulah untuk kita mencari cinta kerana semuanya telah Allah tetapkan?? Cinta akan datang sendiri? Boleh percaya ke??? Nanti jadi bujang terlajak pula?? Bagaimana ni?? (O_o).

Saya tak puas hati bila tidak dapat mencari jawapan bagi soalan killer di atas. Lalu, saya bertanyakan seorang ustaz tentang soalan tadi. "Adakah kita tidak perlu mencari cinta??" Lalu, dengan berhikmah, ustaz tu menjawab: "Ramai yang sibuk mencari cinta untuk baitul muslim, tapi tahap pertama iaitu fardul muslimpun masih belum sempurna lagi. Kalau tapak tak kukuh, bagaimana agaknya binaan itu akan teguh?? Saya terdiam sambil merenung jauh kata- kata ustaz tersebut. Jika solat pun sering sahaja kita lengahkan, solat subuh selalu lewat, rasa malas nak buat sesuatu kerja, sikap ammarah pun belum mampu kita kawal, bagaimana agaknya kita nak fikir tentang tahap kedua matlamat umum tarbiyyah (baitul muslim) itu?".. Waktu sekarang, fokus utk belajar dan tambah ilmu dulu.Hal yang patut fikir kemudian, fikirlah kemudian. JIKA KITA NAK PAKSA ANAK AYAM MENETAS SEBELUM TIBA WAKTU SEBENARNYA UNTUK MENETAS, IA TAKKAN MENJADI ANAK AYAM YANG NORMAL. Pentingkan yang terpenting dahulu, ikut kesesuaian masa. Islam tidak mengajar umatnya sikap gopoh dan terburu- buru

Lalu ustaz tu bertanya lagi, kenapa nti tanya soalan begini? dah bersedia untuk tahap kedua k? Masya Allah, sungguh malu dengan ustaz waktu itu. Jawabku dengan jujur, "bukanlah ustaz. saya hanya mencari jawapan yang boleh saya jadikan sebagai panduan, sebab sebelum ni ada seorang sahabat datang bertanya, cinta tu kan fitrah, jadi semua orang pasti akan rasa minat pada golongan yang berlainan jantina dengan kita. Kalau x, pasti ia bukan manusia normal. Jadi, saya tidak tahu apakah jawapan terbaik untuk melegakan dan meyakinkan hati saya dan sahabat itu". Ustaz itu hanya tersenyum sambil bibirnya terus laju menuturkan mutiara hikmah:"Cinta ini memang fitrah, tapi jangan kita jadikan ia fitnah. Contohnya, bila kita sedang berpuasa, kita disuruh agar tidak mendekati makanan kerana boleh jadi ia membawa fitnah yang boleh membawa kita berbuka puasa. Maka begitu juga CINTA, rasa suka itu fitrah. Jadi, kita dilarang mendekati maksiat seperti zina hati, dating dan bergayut dengannya di telefon agar fitrah itu tidak menjadi fitnah. Sebagaimana firman Allah dalam surah al Isra' ayat 32: Jangan kamu dekati zina'."Ulama' menafsirkan ayat wala taqrobuzzina ini akan terjadi melalui dengan 7 cara:

1) nazoro (memandang) - Oleh sebab itu, Allah menyarankan agar lelaki dan perempuan beriman agar menjaga pandangan kerana demikian itu lebih suci bagi mereka (An Nur: ayat 30-31)
2) ibtasama (senyum) - senyum itu ibadah, tapi hati-hati kerana ia dapat menjadi fitnah jika disalah gunakan
3) salaam (mengutuskan salam)
4) kalam (bercakap) -
5) irsaalun (mengutuskan surat/ message/ chat)
6) liqo' (dating tanpa mahram bersama)
7) fa waqo'a (maka zina akan berlaku kerana apabila sepasang lelaki dan perempuan berdua-duaan, syaitan akan menjadi orang ketiga).

Jadi,bagi pasangan yang belum halal statusnya, anda berada di tahap mana? Rasanya sudah ramai yang berada di tahap keenam. DATING.. Fikir-fikirkanlah, cuma tinggal beberapa tahap sahaja lagi untuk anda sampai ke tahap kemuncak yang mana ia adalah dosa besar di sisi Islam. Ingat, syaitan itu licik. Nabi Adam pun boleh terpengaruh dengan pujuk rayu iblis agar memakan buah larangan Allah di syurga, bagaimana agaknya kita???

Sedarlah sahabat,
Islam itu agama syumul.
Islam bukanlah mengharamkan cinta, tapi ia memuliakan cinta.
Islam tidak mengongkong umatnya, tapi ia menjaga umatnya,
agar kita semua terselamat daripada cinta dusta,
namun,
malang sekali nasib umat Islam kini,
batasan pergaulan tidak dijaga,
pasangan dating tidak malu menayangkan dosa,
kes zina pula makin berleluasa,

Tapi ingat !!!
sunnatullah telah menetapkan,
mungkar dibalas dengan azab,
masih ingatkah kisah kaum Nabi terdahlu?
apakah kita mahu seperti mereka?
diseksa keras di dunia,
dikeji Allah dalam kalamNYA,
di akhirat pula diazab di neraka.
Ya Allah, dahsyatnya azabMU

Jadi ayuhlah sahabat,
kita bangkit dari kejahilan diri,
usah malu untuk berubah,
usah bertangguh untuk bertaubat,
semuanya berada di tangan kita,
syurga atau neraka, mana satu pilihan kita???


Jadi, andai sekarang kita sudah bergelumang dengan cinta lelaki, mujahadahlah. Jangan sesekali kita mengotorkan kesucian fitrah ini dengan maksiat hati yang dapat mengeraskan hati kita daripada melihat kebenaran, sebagaimana kata Imam Ghazali: 3 perkara yg dapat mengelapkan hati ialah:

1) banyak berdebat dengan orang jahil.
2)banyak bergaul dengan ajnabi.
3) banyak bergaul dengan orang mati iaitu orang yg tidak mengikuti majlis ilmu selama 40 hari. Imam Ghazali dengan sinis berkata, sila sembahyangkan jenazah pada orang yang mengasingkan diri dari majlis ilmu selama 40 hari kerana sesengguhnya, tiada guna lagi hidupnya kerana hatinya (raja segala anggota) telah mati. Sungguh tajam kata2 imam hebat ini.

Maka,apabila hatimu keras, bukalah Al Quran, bacalah dan tadabburlah maknanya, namun jika hatimu masih keras juga, dirikanlah solat. Sesungguhnya, solat itu zikir penyucian jiwa. Namun, jika masih keras jua,bangunlah waktu dinihari. Berwudhu' dan berdoalah, pintalah pada TuhanMu agar dikurniakan hati yang lain.

Sempena Ma'al Hijrah 1432H ini, ayuhlah kita mulakan langkah baru menuju husnul khatimah. Tinggalkan segala kemungkaran, ingatlah pada Allah sentiasa. IHFAZILLAH YAHFAZKA, IHFAZILLAH TAJIDHU TIJAAHAK. (jagalah Allah, nescaya Allah menjagamu. Jagalah Allah, nescaya Allah sentiasa di sisimu). Bagaimana cara menjaga Allah?? Jagalah diri kita dari melakukan kemaksiatan padaNYA. Bila diri terasa ingin membuat dosa, segeralah istighfar,
baca a'uzubillah, ayat kursi, 3 qul, ambil wudhu', dan dekatkan diri dengan teman yang baik. MUJAHADAH ITU PAHIT KERANA SYURGA ITU MANIS.

IHFAZILLAH YAHFAZKA, IHFAZILLAH TAJIDHU TIJAAHAK


"SESUNGGHNYA, WANITA MUKMINAT LEBIH CANTIK DARIPADA BIDADARI SYURGA"
MUSLIMAT POWER !!!!!!!

Saturday, December 11, 2010

PerHitunGan Diri I MyselF::


Alhamdulillah, Allah memberi kesempatan kepada saya untuk terus menulis dan menulis berdasarkan ilmu yang sedikit dan rasa yang terpendam di hati.
Awal Muhaaram telah lama memunculkan dirinya, bagaimana pula kita menyambutnya? Adakah sama seperti tahun2 yang lepas. membiarkan ia berlalu tanpa disapa, ditegur bahkan melepaskan ia bagai angin lalu...

penulis bertindak memuhasabah diri semula atas kekurangan diri pada tahun 1431 Hijrah.. Usia makin bertambah. Kubur makin menanti. ..

cuma, sekadar mengajak dan menyeru, jom kita bina azam baru dan perkukuhkan azam itu dengan membawanya ke alam realiti. bukan fantasi..

angin malam yang mencengkam hingga ke tulang sum-sumku..
exam makin dekat, doakan penulis berjaya!! Ameen..

Wallahua'lam

p/s : hajat dihati, byk sangat perkara yang ingin diluahkan namun masa perlu diutamakan kpd perkara yg lebih penting..

SELAMAT MENYAMBUT AWAL MUHAARAM~


Thursday, December 9, 2010

love VS used

While a man was polishing his new car,
his 4 yr old son picked up a stone
and scratched lines on the side of the car.

In anger, the man took the child ' s hand
and hit it many times not realizing
he was using a wrench.

At the hospital, the child lost all his fingers
due to multiple fractures.

When the child saw his father.....
with painful eyes he asked, ' Dad when will my fingers grow back? '
The man was so hurt and speechless;
he went back to his car and kicked it a lot of times.

Devastated by his own actions..... .
sitting in front of that car he looked at the scratches;
the child had written ' LOVE YOU DAD ' .
The next day that man committed suicide. . .

Anger and Love have no limits;
choose the latter to have a beautiful, lovely
life & remember this:
Things are to be used and people are to be loved.
The problem in today ' s world is
that people are used while things are loved.

Let ' s try always to keep this thought in mind:
Things are to be used,
People are to be loved.

Watch your thoughts; they become words..
Watch your words; they become actions.
Watch your actions; they become habits.
Watch your habits; they become character;
Watch your character; it becomes your destiny.



selamat menyambut tahun baru maal hijrah, saya ucapkan kepada semua.
belum diberi kesempatan oleh Allah
untuk menulis entri pasal maal hijrah
insyaAllah, coming soon.

ya Allah, lapangkanlah masaku di waktu kesempitan
sibukkanlah aku dengan hal-hal yang berfaedah.
jadikanlah aku hamba yang bermanfaat
kepada orang lain
rahmatilah seluruh ahli keluargaku
(semalam termimpi-mimpi dah)

wallahua'lam

Sunday, November 28, 2010

berkata Imam Ghazali>>

Berkata Imam Al-Ghazali:"Jika
engkau ingin mengikut jejak para Imam kuatkanlah dirimu untuk terima
segala musibah, bertenang dalam menanggung kepahitan, sifat sabar
terbentang dalam dadamu, lisanmu perlu dikunci,matamu dikawal, rahsiamu
disembunyikan,hanya dilihat oleh Tuhan sahaja, namamu jgn terkenal,mulutmu tersenyum, perutmu lapar,hatimu luka,hindari dari terkenal, pangkatmu dipendam,setiap hari
menahan perasaan pahit dari zaman dan teman,sedang hatimu menurut,
siangmu sibuk berbakti kepada orang ramai, malammu rindu pada Tuhan,sepi
dari pandangan, Jadikanlah ia jalan dan persiapan untuk hari Kiamat
yang padanya sulit sekali mencari jalan..."

terima kasih ya Allah

bismillah..

hari ni, saya masih lagi diberi peluang untuk hidup, saat ini masih berpeluang untuk menggunakan nikmat jari-jari untuk menulis bait-bait blog, mampu bercakap dengan lidah yang masih petah bergerak, mampu lagi untuk menunaikan solat 5 waktu sehari semalam dengan smooth. Alhamdulillah. namun apakah tanda2 kesyukuran yang ku balas pada Allah. dengan tahajudnya jarang sekali.. sedekahnya kurang..maksiat mata, dan hati masih lagi terus ku lakukan meskipun ku tau bahawa Allah sentiasa mengira setiap amal perbuatanku. sehingga diri ini tidak layak untuk meminta itu ini malah apa lagi untukku meminta syurga (jannah) yang dijanjikan Allah untuk hamba-hambaNya yang soleh dan tempat para nabi di akhirat kelak. adakah Nabi akan mengaku aku sebagai umat baginda? Jika tidak, dengan siapa lagi kita meminta syafaat?

muhasabahku di pagi hari. jam menunjukkan jam 1.03 pagi. saya terpanggil untuk bercerita dan memberi sedikit pengalaman diri untuk berkongsi. Sesungguhnya orang yang berguna adalah orang yang memberi manfaat kepada orang lain.

apa yang kita rasa apabila orang menegur kita? berlapang dada? melenting? tidak endah dgn teguran? atau merasakan orang itu tidak layak untuk menegur kita?

hidup ini adalah sebuah proses pembelajaran. kita banyak belajar daripada orang lain. Bukankah Allah juga telah menyebut..bahawa Allah telah menjadikan hamba-hambaNya berlainan supaya kita boleh sama saling mengenali ( refer buku teks PSI form 5)..saya lupa ayat mana dalam Al-Quran..

Apabila kita siap menegur orang lain, kita juga perlu mempersiapkan diri untuk menerima teguran daripada orang lain kerana kita perlu sedar bahawa setiap insan itu tidak mungin perfect. kekurangan tetap ada walaupun bila kita lihat seseorang itu, kebaikan telah mendominasi dirinya. sebenarnya bukan orang itu yang nak menegur tetapi Allah telah jentikkan hatinya untuk menegur kita. itu tandanya Allah masih sayang kepada kita. besyukurlah kerana Allah masih sudi melihat dan memelihara kita. cuba bayangkan sekali Allah palingkan wajahNya daripada kita, apa lagi tujuan kita untuk hidup? kita perlu ingat sentiasa dan tajdid niat kerana Allah dalam setiap amalan kita.

saya sekarang bukanlah saya yang dulu. saya sekarang lebih matang dan banyak belajar daripada kehidupan. kalau dulu, bila time mengaji, agak payah. asyik bergaduh dgn abang, siapa pergi mengaji dulu dengan abah. dan seperti biasa, si adik mestilah kalah dengan abangnya.
bila saya baca salah, abah menegur bacaan tajwidku. namun, saya tidak endah dgn teguran itu sehingga abah mengulangnya untuk kali kedua. saya masih lagi ego untuk ditegur dan meneruskan bacaan.

prangg!! (macam kaca pecah la plak)
macam mana bunyi kena tampar ye?... paaang!!

satu tamparan hinggap di pipiku.
saya terkedu. dan butir-butir jernih itu mula berebut untuk keluar dari lacrimal gland.

"abah dah tegur banyak kali. kenapa x ikut? "

saya diam seribu bahasa. sepi menyelubungi suasana. saya betulkan bacaan dan meneruskan mengaji sambil teresak-esak. Abah menyuruh saya berhenti setakat itu sahaja. Mau mengadu pada ummi, tidak mungkin. sebab saya tau saya yang bersalah. ummi tidak akan menyebelahi anak daranya ini. itu amat pasti.

sehingga sekarang, saya amat bersyukur..kerana tamparan itu, saya menjadi seperti ini.
kerana kelas kuarantin mengaji bersama nenek di kampung sepanjang bulan puasa masa kecik bersama abang jugak..saya menjadi seperti ini. sehari 3 kali mengaji..satu kali paling sekejap..stgh jam..
perlu saya titipkan rasa bersyukur pada Tuhan..sbb ada juga orang yang masih x pandai menyebut kalimah2 Al-Quran meskipun usia kami sama.

hari ini, selesai sahaja solat zohor di universiti..seorang student arab perempuan mendekatiku.. beliau berkata..sebaik-baiknya kita solat selepas azan habis. (speaking)
Syukran2..balasku dengan lapang hati.

terima kasih Tuhan, kerana dengan teguran2Mu melalui hambaMu. aku lebih yakin Engkau sangat menyayangiku. tetapi aku sangat pasti dan pasti sangat2 bahawa cintaku padaMu masih belum cukup..bantulah hambaMu ini untuk membina cinta yang sejati untukMu dan pertemukanlah aku dengan insan yang dapat membantuku untuk meraih cintaMu.. itulah pintaku..

p/s : buat abang yang sedang menghadapi exam..buat yang terbaik..adik di sini sentiasa mendoakanmu dan keluarga kita. terima kasih atas sokongan yang dihulurkan meskipun melalui alam maya sahaja. bertawakkallah sesudah berusaha dan terimalah seadanya segala takdir Allah..

wallahua'lam..penulis meminta maaf atas sgl kkrgn..
1.33 pagi, 29 November 2010.

Tuesday, November 23, 2010

TAHNIAH!!

kehangatan JPC sangat dirasai sekarang tambahan pula, calon fasa 1 sudah menunjukkan individu2 yang hebat dan berwibawa..Semoga Allah memberi kekuatan dan pertolongan kepada kalian.. Tahniah secara peribadi saya ucapkan kepada semua calon2 AJKT ikhwah mahupun akhawat.
percayailah bukan pencadang mahupun penyokong yang mengkehendaki anda tetapi Allah lah yang telah membuka pintu hati anda untuk berbakti kepada masyarakat..Beruntunglah kerana kalian adalah golongan yang terpilih. Usah risau mahupun khuatir kerana insyaAllah..Allah bersama-sama kita.

"ALLAH TIDAK MEMBEBANI SESEORANG MELAINKAN DENGAN KEMAMPUANNYA"

Sekadar berkongsi kata-kata dari kakak seniorku..
~~hiduplah dengan jiwa syabab@pemuda/i, bak kata orang, sesenduk garam, tetap sesenduk garam, yang membezakan kemasinannya ialah sama ada dilarutkan dalam segelas air@sebuah telaga..maka kuasa pemuda/i ibarat telaga yang tak terkesan dengan hanya sesenduk garam~~

sekadar meng'update' blog sebab masa sangat mencemburui dan mengejar saya..
P/S: mana2 calon yang menang nanti dan memegang portfolio akademik..andalah boss saya..hehe

kadang-kadang kita perlu membuat keputusan dalam masa yang singkat kerana keadaan memaksa kita untuk berbuat demikian..mungkin belum saatnya lagi kerana ada perkara yang lebih 'aula' untuk saya fikirkan..FIKIR & ZIKIR..

semoga berjaya abdul fattah bin latif untuk exam SPM..apa jua keputusanmu..insyaAllah, itulah yang terbaik as long as u be a good son to ummi and abah..sis really grateful about it..

Saturday, November 13, 2010

sukar kucari ganti T_T

bismillahirrahmanirrahim..

seusai program SEMINAR IBADAH PESAKIT 2 menutupkan tirai semalam, saya &beberapa wakil sesostrees bergegas menunaikan solat fardhu asar di rumah berdekatan. kemudian, habis sahaja alunan Al-ma'thurat ditamatkan..azan maghrib pula berkumandang. Kami terus menunaikan solat maghrib pula setelah itu secara berjemaah.. Semoga ada ganjaran buat kami kerana solat di awal waktu dan solat berjemaah..bukankah solat berjemaah dihadiahkan ganjaran 27 kali ganda pahala..atau pendapat lain, 25 kali..

kami meneruskan perjalanan menaiki tram..

apabila sampai, saya meredakan kembali sympathetic dan oxygen debt, kemudian akibat mata yang terlalu mengantuk, saya bercadang untuk tidur awal dan bangun tengah malam.
tiba2, sejam kemudian...

"kak aisyah..bangun2, nak buat meeting ni"
"haa?? meeting ape?" dengan mamai & penuh keletihan, saya bangkit dari tempat tidur.. mengikut aje arahan ketua floor ni dengan muka x puas hati..hehe..(bak kata adik integomb tu la)..
walaupun muda setahun dari saya, kena la tetap patuh pada arahan ketua..
memikirkan bahawa dah lama juga kami x berkumpul same2..(selama ni x formal je)..saya gagahkan diri jugak.
sesudah sahaja basuh muka, saya ke bilik meeting(bilik no 2), bilik paling besar..

sebaik sahaja pintu dikuak..SELAMAT HARI JADI...SELAMAT HARI JADI..SELAMAT HARI JADI KAK AISYAH..SELAMAT HARI JADI......

T_T...terharu3..walaupun lewat sehari..terima kasih adik2 sebab...ingat akak..huhu..( nak hujan plak pagi2 buta nih).. lepas tu, bedah2 kek( mntg2 bakal doktor) dan ucapan sepatah 2 kata.. kami pun makan..

Alhamdulillah..itu cerita pertama saya.

cerita kedua..saya nak selitkan ucapan besday 2 sahabat saya di tanah air..
sungguh, jika kalian membaca post kali ini, saya akui, amat sukar untuk saya mencari pengganti kalian.. sehingga kini, saya terus mencari tatapi penyudahnya sama..
dan saya mula sedar...setiap orang itu berlainan..lain padang lain belalang..
mengimpikan sahabat yang sempurna buat kita tanpa sedar adakah kita telah menjadi sahabat yang baik kepada semua orang?? tepu dada, tanyalah iman.

sahabt cermin kepada sahabat yang lain..pilihlah sahabat yang baik..mampu membawa kita ke syurga dan menyedarkan kita setiap kali alpa..

sahabat pertama...

salam aisyah fakriyah bt latif...

smg sentiasa sht dsmping org2 yg t'syg...

firstly....nk ucp "SANAH HELWAH YA UKHTI HABIBI"!!!!!

hehehe...

mntak mf byk2 ye spjg kte b'shbt ni su de wat slh n silp smde yg sdr@ x...

smg smkn mngkt umurmu ni smkn ingt kamu akn kematian yg m'hampirimu...

sori ye x de kek...

hehe...

syukran cz sudi jd shbt...

ukhuwahfillah abadan abada...

sahabat kedua saya pula...

Assalamualaikum. Buat sahabat yg sentiasa dirindui dan diingati. Mohon maaf kerana terlewat ucap selamat hari jadi. Tapi, kukira doa itu lebih bermakna. Line internet di sini terputus sejak 3 hari lalu. Terputus hubungan sekejap dgn dunia luar. Tapi, kukira, DOA ITU TIADA HIJAB. Hanya doa dan tangisan rindu dapat kukirim. Aisyah, memang ayat ni macam jiwang. Tapi beginilah diri sy, waktu diri sedang kesedihan, sy lebih suka menukilkan suara hati melalui kata begini. Sambil menulis, sambil mendengar lagu sebuah pertemuan unic, seiring dengan gugurnya air mata kerinduan. SUNGGUH SAHABAT, AKU SAYANG AKAN DIRIMU

Tiada hadiah dapat kukira… Cuma, lagu sebuah pertemuan tanda ingatan. Setiap kali dengar lagu ini, pasti air mata jatuh berderai. Ssemalam, waktu hri lahir aisyah, sy dengar lagu ni sewaktu menjaga gerai sempena ‘Raudhah Festival’ (RAFEST), air mata jatuh sbb terasa sgt nk online, kongsi cerita dgn aisyah, smpaikan kawan2 ramai tny, aik knp tetibe menangis. Sy hanya menjawab smbil tersenyum, tangisan rindu gila (O_o)

ketika diri mencari sinar,

secebis cahaya menerangi laluan

ada kalanya langkahku tersasar

...........

tersungkur di lembah kegelapan

bagaikan terdengar bisikan rindu

mengalun kalimah menyapa keinsafan

kehadiranmu menyentuh kalbu

................

menyalakan obor pengharapan

tika ku kealpaan

kau bisikkan bicara keinsafan

kau beri kekuatan

tika aku diuji dgn dugaan

saatku kehilangan keyakinan

kau nyalakan harapan

saat ku meragukan keampunan TUHAN

kau katakan rahmatNYA mengatasi segala

.........

terima kasih sahabat..aku memohon agar engkau dahulu yang masuk ke syurga sebelum aku.. Semoga kita dikurniakan syurga jannah..kerana Allah paling kasih kepada 2 orang yang bersahabat kerana Allah, bukan kerana harta, paras rupa ataupun hal duniawi yang lain..

dan kepada pembaca rasmi @ sembunyi2 blog saya..terima kasih jadi sahabat saya..tampunglah kelemahan yang ada pada diriku..uhibbukum fillah..

wallahua'lam.


Friday, November 12, 2010

terima kasih yang mengingatiku::

Alhamdulillah..hari ni..macam2 perkara saya belajar dalam bidang O&G..belajar hukum2 dan masalah2 yang keseluruhannya meliputi bidang dunia wanita..
satu perkara yang saya dapat..adalah menjadi fardhu ain untuk seseorang doktor perempuan muslim menceburi bidang O&G..kerana kalau bukan golongan ini yang membela maruah dan rahsia pesakit puan ni..siapa lagi?? doktor lelaki?? non-muslim?? hish..mana boleh..

jadi..saya menimbangbalik specialist apa yang nak diceburi nanti..hajat2nya nak amik specialist ENT..(atas dorongan keluarga)..tapi, biarlah masa menentukan..insyaAllah...semoga Allah memberi yang terbaik buat hambaNya ini,

makin bertambah usia seseorang..maka makin dekatlah dia dengan kematian..itulah sesuatu yang patut dibimbangkan oleh saya sekarang ni..muhasabah2 balik diri ini..andai kata, jasad ini terpisah dari roh..adakah saya mampu untuk membela diriku daripada panas api neraka?? jikalau amalan solatku pun tidak sempurna..maka amalan apakah lagi yang patut aku sembahkan pada Allah?? dengan hafalan2 kalamullah yang begitu lemah dek kerana jiwa yang terlalu sibuk dengan hal duniawi..

saya nak menyatakan setinggi-tinggi penghargaan kepada kawan2 yang mengingati tarikh keramat kelahiran seorang perempuan yang banyak menyusahkan orang lain..

buat ainaa..
awak selalu ingat besday saya..walaupun awak ego untuk menyatakan rasa sayang awak kat saya..tiap2 tahun mesti awak x lupa wish saya..dari jauh awak hantar mesej..fuh!! JORDAN..lupa plak..sempadan aje kita nih..hehe..

buat abang pulak..
esyah wi hint..pandai pulak wat2 x paham..sdeh2..ingatkan x ingat dah..sebab lama gak esyah menanti abang balas YM esyah..rupa2nya..dalam kelamaan itu, abang sedang mendownload lagu birthday versi upin ipin dan buat post istimewa untuk adiknya ini..sungguh..ayat..BAKAL DOKTOR tu.menyedarkan esyah bahawa esyah sedang menuju ke arah matlamat itu..dan esyah sedar untuk belajar bersungguh-sungguh..walaupun simple tapi penuh bermotivasi ayat abang tu..terima kasih..abang so sweet..bila jauh baru sayang..kalau dekat..asyik nak gaduh aje..

buat kawan2 yang wish melalui YM offline atau online..terima kasih saya ucapkan meskipun saya x pasti anda akan membaca atau x blog saya nih..
farah adiba..nasuha..insyirah..kak kinah..kak nafisah..nabilah yunus..wan husna..mahira shahida..kak dila..n kwn2 lain(short memory..kalau lupa..maaf ek)

x terhingga jugak melalui lisan..
kak yani la orang pertama..haha..orang hebat tu..dang lagi sibuk2 ingat besday saya..kak saadah dan x lupa roommet saya..kak nawwar yang telah menghadiahkan hadiah yang bermakna.. :)

kepada kak amirah...kak lin dan ahli beyt erna, sal, iejah, azrin, sehah dan auni...terima kasih saya ucapkan..atas kad ucapan yang unik tu..

kepada fatin atiqah zafrullah dan jugak nur sakinah binti yusof yang sudi buat surprise tengah2 malam beli kek..dan datang asrama..sayang korang semua..walaupun saya terpisah benua dari kawasan korang..tetap datang mengharungi angin malam tanpa musyrip..hehe (lapor jaksi)..
terima kasih banyak2..

last sekali..saya nak ucapkan banyak2 terima kasih kepada..
kak syamila, insyirah, syira, bel, kak silah, nasya..atas kiriman sms tu..mungkin kalau no mesia boleh guna..dah banyak wish yang datang..(perasan)

TERIMA KASIH BUAT UMMI ABAH KERANA MENGHANTAR SMS ITU..SUNGGUH..HANYA ITU YANG ANAKANDA NANTIKAN..

salam..selamat sambut ulangtahun ke..... jadilah insan yang lebih matang dari usia. moga cemerlang di dunia dan akhirat. sayang dari keluarga dicn..
p/s : anak abah ummi ni baru besday ke19 la..masih muda..jgn la tinggal kosong camtu je ulangtahun ke berapa. terasa macam dah tua sangat..

itu aje la post sempena besday..semoga..segala doa2ku dimakbulkan Allah..doanya kena la rahsia :) insyaAllah termakbul biiznillah..ameen~~


Wednesday, November 10, 2010

cerita ceria (^_^)

telefon berbunyi menandakan peti mesej baru masuk.. mata yang terasa berat terus digosok-gosok sebab teruja nak tau apa kandungan mesej di pagi2 buta ni..

mesej..nnt sblm pergi kelas..tekan loceng rumah walid..terima kasih..

saya dan kak nawwar(roommet) dah berfikir macam2..kenapa ye agak2nya..walid suruh kita cari rumah baru ke?? teka saya..

disebabkan kelas saya jam 11 pagi manakala kak nawwar jam 9 pagi so, kak nawwar la yang pergi dulu rumah walid..dan setelah itu, akak tu kol..

"aisyah. cuba teka kenapa? "
nada macam gembira je akak ni..hehe

ni haa...ummi kasi bekal suruh bawak kat universiti..

ye ker?? Alhamdulillah..

saya cerita ni bukan nak cakap kami istimewa, tapi almaklumlah kami x boleh masak..mestilah banyak benda terbantut..asyik2 makan makanan KSP..

tindakan ummi itu terus mengingatkan saya ummi dan abah di malaysia..saya rasa seperti ada keluarga..cukup lengkap dengan adik2 yang sangat ramai..(sbb duduk asrama).plus sangat baik.. untungnya mereka..

terus saya kol malaysia.. kring3!!!!

hello..assalamualaikum ummi... ummi... rindu sangat rasa..nak balik..
ummi hanya terdiam mendengar suara anaknya meluahkan perasaan..lebih banyak diam dari berkata2 sebab lagi banyak T_T....(hujan2)

giliran ummi pulak memujuk..x lame sangat dah kita jumpa insyaAllah..cerah gelap cerah gelap dah nak balik malaysia..

jadi..saya mula terdetik untuk mengisi rasa rinduku pada keluarga..dengan memilih untuk melepaskan rindu pada Allah..ummi sempat berpesan untuk belajar rajin2..insyaAllah ummi.. abah dah pergi KL atas urusan kerja..x sempat nak borak2..

hari ni, kepala agak pening mungkin kesan daripada hujan tadi..membuatkan fokusku terhadap pembelajaran makin kurang.. plus kelas habis pukul 6 petang(dh malam).. sampai asrama tu, makan dulu sebelum masuk meeting..habis2 je..terus blogging..

sebenarnya saya nak kongsi satu perbualan dengan kawan saya..dia bercerita..

mak dia selalu pesan supaya bersangka baik pada orang..tapi ada batasan jugak la..kalau dah terang-terangan melakukan maksiat..nak bersangka baik macam mana lagi??

saya pun terdiam..sebab kadang2 saya pun selalu berburuk sangka dengan orang... dan kata2 tu telah menyedarkan hati saya yang kotor ini untuk digilap kembali dengan sinar hidayah Allah.

dan satu sahaja pesanan saya..buat kawan2 yang sudi baca blog@bolog saya(bak kata pok wan)

" BERBAIK SANGKALAH DENGAN ALLAH" KERANA TIDAK SAJA2 ALLAH MENRUNKAN UJIAN PADAMU TANPA SEBAB...

i love you Allah..

p/s : rajin2 la melawat rumah walid..nnt boleh la nak merasa mskn seorang ibu.. :)





Thursday, November 4, 2010

BELAJAR DARI PENGALAMAN

salam w.b.t.

alhamdulillah..baru sekarang,, saya diberi kesempatan oleh Allah S.W.T. untuk mengisi ruangan blog saya dengan hak cipta tersendiri..no copy paste..hehe..

Alhamdulillah saya panjatkan pada Allah kerana dengan pertolonganNya jua, saya dan beberapa sahabat2 lain dapat menjalankan tugas sebaik mungkin..walaupun mungkin wujud insan2 yang tidak suka untuk saya memimpin tetapi saya tetap tegar dengan prinsip yang saya clon dari salah seorang SR senior.. amat kagum dengan prinsipnya..meskipun banyak cabaran yang dia terima. .
"BIARLAH ORANG X SUKA AKU..ASALKAN AKU BUAT KERJA AKU DAN JALANKAN AMANAH YANG KORANG BAGI KAT AKU..KAU KATALAH APA KAU NAK KATA".. (SR lelaki)
betul jugak katanya, detik hatiku. tapi sebagat pemimpin dan saya sendiri pun sedang belajar untuk memimpin..perlu jugak ambil kira pandangan anak buah..kalau arahan atas kepala kita seorang sahaja..tapi tiada kerjasama dari orang lain, tetap x jalan..

seperti biasa, seminggu sekali, saya akan kol rumah kat malaysia.. bercakap dengan ummi..kalau dengan abah, jarang sangat..hehe.. masa kol, tiba2 loceng rumah kawan berbunyi..ada kawan datang..
"ummi, sekejap ye..kak nak buka pintu. Ada kawan datang".. "Urm"..balas ummiku yang masih serak kerana Qailullah @ tidur sekejap untuk mengumpul tenaga.

tengah2 bersembang, bertanya khabar..tiba2 ummiku bertanya.." dah tadi cakap kawan datang, xde orang layan ke?
" urm..dah balik ummi.." dia datang jenguk kawan sekejap sebab nak pergi study group sama2"

saya berfikir dan bermonolog dalam hati..ya Allah..meskipun ummi sedang berborak dengan anaknya yang jarang sekali menelefon+anak dara tunggalnya dari jauh tetap memikirkan pasal tetamu sedangkan ummi langsung xtahu siapakah tetamu itu.. begitulah sedikit demi sedikit saya belajar dari ummi.. Adab2 dalam Islam pun salah satunya adalah memuliakan tetamu. terima kasih ummi!!

ummi pun berkongsi salah satu rancangan TV yang ditonton..berkenaan adab memasuki rumah..kita kalau nak masuk rumah orang..baca Bismillah..dan masuk dengan langkah kanan supaya syaitan x ikut sekali masuk rumah itu dengan kita..kalau x, itu la kadang2 kita rasa nak gaduh aje dengan orang..sebab syaitan sentiasa memandu kita ke arah kebatilan..

Wallahua'lam...setakat ni je la dulu..ambe pun mintak diri..kalau ada salah silap dalam berbicara..tlg betulkan..CNS PHARMA menantiiii!!!!!!!!!


Wednesday, November 3, 2010

jatuh cinta kerana syaitan..

Alkisah. Seorang lelaki A datang berjumpa dengan seorang perempuan. Perempuan yang paling 'hot' di kampusnya, kerana memiliki rupa paras yang fotogeniklah katakan, cantik, menawan dan yang paling orang suka dia ni seksi dan berada. Tapi sayang, dia bkn muslim.

Saya malas mau tulis panjang lebar. So, dialog ringkas sajalah(tak juga ringkas nie). Tapi sebelum tu, biar saya bagi tau korang ciri-ciri lelaki A tu. Lelaki A merupakan anak seorang Dato' entahlah Dato' apa. Saya pun tak berapa tau. Yang penting mamat ni kaya, kacak, bergaya. Nak gi kampus pon pakai kereta mewah, dah tu ada drebar pulak. Fuih, sape tengok, melopong je lah.

Alice: Apasal awak datang nak jumpa saya?
Lelaki A: Saya dah jatuh cinta kat awak.
Alice:(memandang lelaki itu dengan sinis) sebab?
Lelaki A: Kerana awak cantik. Sesiapa yang memandang awak sekilas pasti tak puas. Sudikah awak jadi gf saya?
Alice: Tapi..
Lelaki A: Jangan risau Alice. Saya ada segala-galanya. Harta..kebahagiaan..dan apa je awak mintak, saya boleh bagi.
Alice: Maafkan saya, saya ada kuliah. (perempuan itu sengaja membuat dalih)

Seminggu kemudian. Perempuan 'hot' nie di datangi seorang lelaki lagi. Lelaki B. Yang ni, penampilan dia agak islamik'. Pakai baju Melayu siap bersongkok pulak tu. Tapi, hati dia kita tak taukan. Apa-apa pun, kenalah bersangka baik.

Alice: Ha, ada apa erk?
Lelaki B: Assalamualaikum. (ucap lelaki tu lembut)
Alice:(agak terkedu seketika) Waalaikumsalam. Kenapa awak datang nak jumpa saya?
Lelaki B: Saya...saya...
Alice: Kenapa? cakaplah..
Lelaki B: Saya jatuh cinta kat awak..
Alice: sebab?
Lelaki B: Perlukah bersebab?
Alice: Ya. Sebab saya tak pernah kenal awak, tau2 awak dah jatuh cinta..
Lelaki B: Baiklah, saya cintakan awak kerana Allah telah ciptakan perasaan cinta dalam hati saya untuk awak.
Alice: Owh. (Perempuan itu melihat jam tangannya) Maaflah, saya ada study group. Lain kali kita borak lagi.

Maka tertinggallah lelaki B keseorangan tanpa jawapan dari sang gadis itu.

Seminggu yang seterusnya, perempuan itu didatangi oleh seorang lagi lelaki. Lelaki C. Kali ini, lelaki C berpenampilan biasa dan sederhana saja. Wajahnya juga tidaklah sekacak mana namun ada sesuatu pada wajah itu. Entahlah apa. Perempuan itu mengulum senyuman manis untuk lelaki itu kerana dia pasti bahawa lelaki ini pasti akan bercakap benda yang sama.

Lelaki C: Assalamu'alaikum.
Alice: Wa'alaikumsalam. Saya tau kenapa awak datang nak jumpa saya..
Lelaki C: (Termangu seketika) Awak dah tau?
Alice: Why not? Awak cintakan saya?
Lelaki C: Ya, saya menyintai awak.
Alice: (tersenyum sinis) Well, kenapa pulak? Sebab Allah telah menghadirkan perasaan cinta kat dalam hati awak untuk saya?
Lelaki C: (hanya mampu tunduk)
Alice: Kenapa diam? atau..awak jatuh cinta di sebabkan rupa saya..atau saya ni seksi..atau..saya ni anak orang berada..
Lelaki C: Demi Allah, semua itu tak betul.(Lelaki C berubah menjadi tegas). Ya, memang benar saya jatuh cinta kat awak tetapi bukan kerana Allah atau kerana kecantikan awak, harta awak.. saya jatuh cinta disebabkan Syaitan Durjana. Syaitan yang mendorong saya untuk mengejar awak. Kemana saja awak jalan, mata saya akan mengekori awak. Tatkala rambut ikal awak terbang ditiup angin, saya rasa perasaan saya kacau.Wajah cantik awak sentiasa datang bermain di jiwa saya pada hal saya tak menginginkannya. Saya rasa rimas dengan perasaan saya. Saya semakin hanyut. Semakin terleka.
Alice: (terkedu) Apa awak nak?
Lelaki C: Saya tak mahukan apa-apa. Mungkin hanya sekelumit simpati. Hanya kalau awak sudi. Maafkan saya, saya mohon untuk berlalu.
Alice: Nanti dulu, siapa nama awak? Macam mana saya nak tolong awak?
Lelaki C: Nama saya, ah, tak layak saya nak beritahunya kat awak. Sesungguhnya nama yang saya pinjam ini sungguh mulia. Saya pasti awak tau apa nak dibuat. Maafkan saya, saya tak sanggup nak berlama-lama di sini.. Syaitan itu sentiasa membisikkan perkara yang jahat ke telinga manusia. Salamu'alaikum.

Alice hanya melihat langkah lelaki itu tanpa sepatah kata.

Dua tahun kemudian.

Akif merehatkan dirinya di pelantar rumah sambil menghirup udara segar pagi. Tiba-tiba dia disapa oleh ibunya.

Ibu: Akif, ibu teringin nak tengok Akif berumah tangga. Akif tak de ke pilihan hati Akif sendiri?
Akif: Entahlah ibu. Susah kita nak mencari pasangan yang betul2 berdiri di atas landasan yang teguh.
Ibu: Akif, ibu faham. Memang susah nak cari orang yang seperti itu, kalau ada pun, nisbahnya kecil. Manusia makin hanyut ditelan arus dunia. Semakin moden, semakin lupa tanggungjawab kita sebagai muslim. Tapi Akif, kita juga boleh menjadi pengubah.
Akif: Ibu.. Akif faham. Insya Allah ibu, Akif akan cari seorang perempuan..jika dia tak seperti yang Akif harapkan, Akif yang akan membentuk dia, mengubah dia. Akif akan cuba laksanakan permintaan ibu.
Ibu: (tersenyum) Akif, ibu rasa, ibu sudah berkenan dengan seorang gadis ini. Dia baik dan manis juga orangnya. Pekerjaannya juga mulia. dia bekerja sebagai seorang guru di sekolah menengah agama. Ibu dah berbual-bual dengan ibu bapanya. Baik sungguh mereka itu.
Akif: Siapa dia ibu? siapa nama dia?
Ibu: Nur Alissa Zakiyyah...

Seminggu sebelum hari pertunangan. Waktu itu, Akif berada di rumah Nur Alissa Zakiyyah. Baru kali pertama Akif ke sana. Rumah yang dijejakinya ini sungguh besar dan luas. Halamannya juga menarik bersama landskap yang begitu teratur. Bunga-bungaannya memukau mata. Suasana agak hingar-bingar. Ibu Akif berada di dalam rumah mungkin sedang sibuk membantu mereka yang lain menyiapkan juadah makan tengah hari bersama.

Akif berjalan menuju ke suatu sudut di halaman itu namun langkahnya terhenti apabila terlihat seorang gadis bertudung hijau lembut sambil mengenakan pakaian baju kurung..entahlah baju kurung jenis apa yang penting ianya gubahan moden seiring mengikut zaman. Gadis itu seperti pernah dilihatnya di dalam sekeping gambar. Gambar yang diberi ibunya. Mungkinkah itu bakal tunangnya?

Akif memberanikan diri untuk menyapa gadis itu.

Akif: Assalamu'alaikum.
Alissa: Wa'alaikumsalam. (Alissa tersenyum lantas membelakangi Akif)
Akif: Awakkah Nur Alissa Zakiyyah??
Alissa: Dan awak pula Akif Rahmankan?(soal Alissa tanpa menjawab pertanyaan Akif terlebih dahulu)
Akif: ya. Akif Rahman Bin Razaq. Awak belum jawab soalan saya..
Alissa: Hum.. akhirnya...
Akif: (Akif hairan) Kenapa? Pernahkah kita bertemu atau berkenal?
Alissa: Ya.
Akif: Siapakah awak? (tanya Akif penuh kehairanan)
Alissa: Nama saya Nur Alissa Zakiyyah binti Aziz. Sayalah Alice.
Akif: (terkesima) Subhanallah. Awak dah berubah, saya langsung tak cam awak. Macam mana awak boleh jadi macam ni?
Alissa: Bukankah awak yang meminta sekelumit simpati dari saya?
Akif: Alice...(terharu..)
Alissa: Akif, saya dah jatuh cinta kat awak. Dah lama..
Akif: Sebab?
Alissa: Saya mencintai awak kerana agama yang ada pada awak...

Akif hanya tersenyum.. :)

just copy paste..mmg x sempat nk blogging..sama2 amik pengajaran cerita di atas
 
Copyright 2009 FiKiR&ZiKiR. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com