Thursday, August 26, 2010

sebijik macam cite ali baba..masyaAllah

salam warahmatullah..
selawat dan junjungan ke atas Nabi Muhammad S.A.W. kerana dengan pendakwahan baginda, hingga saat ini kita beriman kepada Allah dan memeluk agama Islam..Alhamdulillah..
mungkin ramai yang bertanya apa la aktiviti saya summer ni..saya pun sebenarnya plan lain..tapi dapat plan yang lagi better..alhamdulillah..jadi, jangan terkejut la kalau plan asal tak jadi..sesungguhnya kita merancang, Allah jua merancang namun Allah lah sebaik2 perancangan...

Blog ni pun memang saya akui berhabuk macam debu kat kaherah..memang lama berpuasa internet sejak duk rumah kawan kat hayyu sabi'..sebab kat rumahnya, internet kena potong..hari2..setiap masa saya akan nampak kapal terbang kalau duk kat sane..termasuk pagi tadi, dah 3 kali saya pergi airport hantar orang balik malaysia..bila la empunya diri nak sampai plak..akhirnya, sebab tak tahan..saya pun beli la tiket dan alhamdulillah..akhirnya sampai la kat rumah yang dicintai..tiket=train dari kaherah ke alex..rumah= rumah sewa senior ni ha.. bukan MALAYSIA..balik pun sebab ade meeting yang terakhir sebelum PSMB berlangsung..

sebelum masuk meeting, sengaja saya pergi awal untuk mengemas barang2 yang masih ada berbaki di asrama..ditemani oleh seorang akak senior..saya bukak pintu bilik..
pintu terbuka..langsung, masyaAllah..habis berselerak bilik saya..tilamnya tunggang terbalik macam ape..barang2 yang dah siap packing tu semua dikebas kecuali buku2..ade jugak la dia tinggal..
saya terus pergi ke loker..alhamdulillah..loker berkunci..tapi bila nak buka dengan kunci, ternyata dah rosak sebab pencuri tu tarik sekuat hati, mungkin..saya terus pergi pejabat walid..walid terkejut dan huru-hara pejabat hari tu..cara saya bercerita mungkin nampak macam tough tapi sebenarnya sapa yang tak sedih barang2 hilang? nasib baik notebook ade dalam loker, kalau x..entah macam mana saya nak ganti barang kawan2 ni..kalau barang saya, saya x kisah tapi pulangkan barang2 kawan saya..antara barang yang hilang tak perlu disebutkan disini kerana hampir mencecah RM ****.. almost macam cite ali baba yang kebas harta penyamun tu..tapi xde la lampu pun nak curik.memang betul la kalau nak duduk negara arab ni kena banyak bersabar..dan BERUNTUNGLAH ORANG YANG BERSABAR DI ATAS KESABARAN ITU...
waktu tu, saya terfikir alangkah baiknya kalau hukum hudud terlaksana atas muka bumi ini..kenapa hukum Allah selalu dicantas oleh hukum manusia yang langsung tak beri pengajaran. sedangkan Allah lagi mengetahui tentang hamba2Nya.. saya pun berfikir dan berzikir atas kejadian yang menimpa ni..petang tu, saya pergi berborak2 dengan ummi(isteri walid)..ummi terkejut dengan berita yang saya ceritakan..
ummi pula bercerita macam mana nak sembuhkan Malaysia yang kadar jenayahnya semakin menjadi2..sehingga hampir saban hari, berita buang anak terpampang di mata akhbar..di Melaka pula, sungguh tak patut mendirikan sekolah untuk anak2 luar nikah..kalau berfikir jangka masa pendek, macam ni la jawabnya. banyak perkara yang saya dapat dari ummi, bagaimana cara ibu bapa perlu mendidik anak2nya..kena tanamkan agama sebagai asas..biar kukuh dari kecil, insyaAllah..ke mana2 pun, tak bimbang nak melepaskan anak..
ummi cerita lagi, Nabi bercerita, ada seorang bapa di akhirat kelak, sebelah kakinya sudah ingin menapak ke dalam syurga, namun tiba2, anaknya memberitahu kepada Allah, "Ya Allah..bapaku ini tidak pernah mengajarku islam"..maka, ayah itu langsung masuk ke neraka kerana tidak mendidik anak dengan baik.. nampak gaya, bukan senang nak jadi mak ayah..pastikan diri tu bersedia, baru la fikir nak kahwin..
jadi, melihat kepada situasi malaysia sekarang,memang sangat diakui kemajuannya, tapi kenapa Islam tidak selari perkembangannya..cara yang paling selamat adalah..KEMBALIKAN ISLAM..ISLAM YANG SEJATI BUKAN ISLAM PADA NAMA SAHAJA...2 tahun lagi boleh mengundi..lambat lagi la ni..
habis cerita... jadi, kepada kawan2 yang ada plan xnak balik tahun depan, sangat2 dialu2kan..macam2 sahabat2 boleh dapat disini..antara nak dengan tak hendak jer..
tapi, saya nak balik penerbangan paling awal ke malaysia tahun depan..harapnya, moga mampu menggunakan Ramadhan yang masih lagi berbaki 14 hari dengan sebaiknya..bersiap travel ke tanta pulak lepas tu ke kaherah lagi..wassalam

p/s : cerita di atas hanyalah perkongsian pengalaman hidup saya..moga apa yang baik ambil, yang buruk, jadikan sempadan. wallahua'lam..

1 kata orang:

bintu fatimah said...

aisyah...
smoge tabah hadapi dugaan...
kesian aisyah..
takpe..
Allah selalu bersama-sama orang yang sabar..
:)

Post a Comment

 
Copyright 2009 FiKiR&ZiKiR. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com