Sunday, August 15, 2010

kisah harta yang hilang(*_*)

bismillahirrahmanirrahim..salam dan selawat atas junjungan besar Nabi kita..alhamdulillah, hari ni, masih lagi diberi kekuatan oleh Allah S.W.T. untuk terus menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan meskipun diri ini tidaklah begitu sihat..tlong doakan moga saya sihat seperti sediakala..
saya ada terbaca buku Muslimah dan terjumpa satu kisah yang menarik yang boleh saya share dengan anda semua..perkara ini pernah terjadi pada saya..dan telah saya temui jawapannya..jom sama2 hayati kisah ini..

Diriwayatkan bahawa pada satu malam, seorang lelaki datang menemui Al-Imam Abu Hanifah rahimullah seraya dia berkata kepada beliau:
“wahai imam! Suatu ketika yang telah lama berlalu, saya telah menanamkan satu harta di satu tempat. Malangnya saya telah terlupa akan tempat tersebut. Maka bolehkah tuan menolong saya untuk mengatasi masalah ini?”
Mendegar kata2 itu, imam Abu Hanifah r.a pun berkata kepadanya: “urusan menjadikan ingat ini bukanlah suatu kerja ahli fiqh( undang2 islam); nantilah sekejap sehingga saya menemui jawapan bagi masalah engkau.”
Beliau berfikir sejenak dan kemudian menjawab, “engkau pergilah, maka engkau bersembahyang(sunat) sehingga naik fajar subuh; kerana (dengan sembahyang itu) engkau akan dapat mengingatkan tempat harta itu. insyaAllah Taala.
Maka lelaki itu pun pergi meninggalkan imam Abu Hanifah, dan dia melakukan sembahyang. Tiba2 baru seketika dia bersembahyang, sia pun teringfat akan tempat dia menanam harta tadi. Maka dia pun pergi segera ke tempat itu dan mengambil serta membawanya pulang.
Tatkala pada waktu pagi lagi, lelaki tadi pergi medapatkan Imam Abu Hanifah r.a. dan menyatakan bahawa dia telah memperolehi kembali harta itu menerusi sembahyang dan menyatakan dia bersyukur pada Allah
“bagaimanakah tuan mengetahui bahawa sesungguhnya saya dapat mengingati tempat harta itu?”
Jawab Imam Abu Hanifah: “Sesungguhnya saya mengetahui bahawa syaitan itu tidaklah sekali-kali akan meninggalkan engkau semasa engkau sedang bersembahyang; ma;lah dia akan mengingatkan engkau (sesuatu yang tersembunyi dalam hati seperti) harta sehingga engkau akan menjadi terlupa (urusan) sembahyang engkau (sendiri)

Justeru itu, apabila anda terlupa sesuatu yang baik, maka sebut dan ingatlah pada Allah; nanti dia akan menjadikan anda ingatkan sesuatu dengan baik.

p/s: pernahkah perkara seperti ni terjadi pada anda? terus-terang saya katakan perkara sering terjadi kalau lupa akan something..kalau perkara ni x pernah terjadi pada anda..alhamdulillah..mungkin hati ni x terlalu khusyuk pada Allah..kena berusaha untuk mendapatkan cahaya cinta Allah S.W.T.

wallahua'lam..

0 kata orang:

Post a Comment

 
Copyright 2009 FiKiR&ZiKiR. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com