Thursday, August 12, 2010

penghijrahan bermula disini..

NOTA RAMADHAN

Malam ramadhan pertama, kami menaiki tram untuk solat terawih di gami’e Ibrahim. Dalam perjalanan, seorang lelaki berlari masuk ke dalam tram dan dikejar oleh lelaki yang lebih muda sambil memegang kayu. masyaAllah, apa hal plak mereka2 ni..x solat terawih ker? Wanita muda depan saya bertanya..harami?? (pencuri)ana musy arifah..(sy xtau)..moga kita semua mampu menahan diri dari nafsu..tak kira nafsu marah, nafsu makan dan juga nafsu tidur..sama2, mempertingkatkan amalan kebaikan di bulan mulia..tapi, ini adalah titik tolak penghijrahan diri kita, bukan bermakna beramal di bulan puasa je, tapi untuk diaplikasikan dalam bulan2 seterusnya..perjalanan diteruskan..

Sampai je disana, Subhanallah.. Tak pernah sepanjang hayat saya melihat orang seramai ni..sehingga terpaksa menutup jalan gara2 x muat. Alhamdulillah, saya terpilih untuk merasai ramadhan tahun ni di bumi Anbiya’. Terima kasih ummi abah. Saya diinform oleh senior untuk mempercepatkan waktu sejam lebih awal..solat terawih di situ, satu malam satu juzuk. lepas selesai, kami singgah minum asir(jus).esoknya, kami bersahur..lauk orang bujang la..xde la macam kat rumah@asrama di malaysia..alhamdulillah, petang tu, saya berjalan2 sekitar sini. Saya dapat melihat mereka mengagih2kan makanan berbuka puasa. Di masjid2, banyak makanan disediakan.

Petang tu, kami dijemput oleh baba khamis untuk berbuka puasa dirumahnya kat mandarah. Kami berjumpa didepan kedai kasutnya. Baba menahan teksi dan membayarnya. Kami pun persis bersiar2 mengambil angin petang dalam teksi. Kami berborak2 dengan pemandu teksi tu..ada peristiwa lucu disitu, tapi biarlah dalam memori saya shj. On the way, ada seorang pemuda sedang membahagi2kan kurma di tgh2 jalan. Pemandu teksi tersebut memperlahankan kereta. Dan kami semua dapat kurma. Pemandu teksi tu berkata..makan kurma ketika berbuka adalah sunnah Nabi junjungan kita S.A.W. kami mengiyakan.

Setibanya di rumah baba khamis, 5 minit lepas tu, azan dilaungkan. Waktu berbuka. 1 ramdhan telah pun berakhir, namun apa kebaikan yang telah ku lakukan?? Adakah aku termasuk dalam golongan orang yang mempersia2kan ramdhan? Detik hatiku… mewah betul berbuka hari tu…tak perlu diceritakan..alhamdulillah. selesai solat maghrib, terus ke gami’e Ibrahim. Selesai solat terawih, jam menunjukkan pukul 11.30 malam. Naik tram…tut2..sampai rumah klu 12 tgh malam. Maka, saya terus bersiap2 menyediakan sahur..precaution takut terlambat bangun..boleh panaskan aje..macam tu lah kalau parents xde disisi. Habis cerita..hari ni, langsung x keluar rumah..malam nanti je la.. esok, abih aje meeting, saya bergerak ke cairo untuk merasai suasana ramadhan disana plak..

Bersederhanalah ketika berbuka..walaupun kat sini xde bazaar macam kat mesia, tapi rasa kecukupan kerana keberkatan bulan puasa. Kawan2 satu univ yang kini girang berada di samping family masing2..amat caring..sentiasa amik berat, bertanya khabar, meninggalkan pesanan dan x lupa juga yang bertanya kalau nak ape2 kiriman dari mesia, bgtau je la..alhamdulillah..terasa kewujudanku di hati kawan2..kalau diikutkan hati, bukan DURIAN yang kupinta, bukan BUDU yang jadi idaman, bukan KEROPOK yang jadi pujaan..TAPI kalau boleh, yang saya pinta TOLONG BAWAKKAN FAMILY SAYA KE SINI!!!.. itu sahaja..tapi, macam mustahil je..jadi tolong bawakkan apa2 yg saya sebut kat atas+kuih raya+bihun+belacan= MasyaAllah..biasa la bulan pose..lepas buka nnt..x rasa la nak makan..:) SELAMAT RAMADHAN..

p/s : penulis perlulah membuat plan cuti lebih teratur supaya memori di kampung x sempat pun nak singgah, “pesanan dari abah”..kalau abah baca post akak ni, spt bese walaupun tiada disisi, tlg bayarkan zakat fitrah akak..TERIMA KASIH ABAH!!

0 kata orang:

Post a Comment

 
Copyright 2009 FiKiR&ZiKiR. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com