Friday, July 23, 2010

terakhir sebelum berangkat =_=


Setelah agak lama blog ni bersawang..saya bergerak hati untuk menulis post baru. 2 hari lepas, saya dan kawan2 ke cairo. Bagi memenuhi masa melawat kawan2 dan yang paling penting kami dapat ke bazaar. Memang betul macam iklan astro. MACAM2 ADA.. ada keropok lekor, roti canai, nasi dagang, dll lagi.

Semalam, satu kisah pengajaran berlaku kat kawan saya..boleh kita nilai apa beza orang muslim dan orang mukmin. Begini kisahnya, keluar saja dari farmasi, seorang remaja perempuan bertudung lalu dan terjelopok ke atas lantai. Jadi, 3 sekawan ni tanpa berfikir panjang terus menolong perempuan itu. Tapi yang agak hairan di situ, kawan2 kepada perempuan itu langsung tidak menolong. Perempuan yang jatuh tersebut lantas bangun dan tersenyum. Mungkin tanda “terima kasih”. Balik saja ke rumah, didapati purse kawan saya telah dicuri. Habis melayang duit, IC, dan jugak lesen kereta. Beginilah fenomena kehidupan sekarang. Perlahan2 kembali ke zaman jahiliah. Siapa lagi yang akan mengembalikan zaman kegemilangan Islam?? kalau bukan kita sendiri. Tepuk dada tanya iman. Dan askar Allah bukanlah sembarangan orang.

ORANG MUSLIM TAK SEMESTINYA MUKMIN DAN ORANG MUKMIN ITU SEMESTINYA MUSLIM.

Sekarang, saya dalam perjalanan ke kaherah. Menemani kawan2 last trip ni untuk ke airport cairo. Terbang menuju ke benua Asia, insyaAllah dan semoga perjalanan mereka selamat. Di bawah pengawasan Allah dan kehendakNya jua. Saya menulis blog kali ni lain dari yang lain kerana kali ni saya menulisnya di atas bas yang disewa oleh MARA. Sambil memerhati pohon2 kurma yang ada di sepanjang jalan kiri dan kanan. Mungkin saya x dapat nikmat ni kalau bukan kerana jalinan ukhuwwah dan kasih sayang sahabat2 saya. Peristiwa ini. Sepatutnya, saya perlu keluar dari bas ni. Tapi sahabat2ku ini sanggup berhimpit sesama mereka supaya dapat memberi ruang kepada yang x cukup seat dan memberiku seat khusus di belakang. Terima kasih kawan2..kataku didalam hati. Jauh di dasar hati. Tak terlafaz dek lisan untuk menzahirkan penghargaanku pada kalian. Selamat pulang ke tanah air!!

p/s : mungkin post kali ni agak berserabut, kerana kepalaku pening berada di atas bas yang terhuyung- hayang ni. =_=

2 kata orang:

esah said...

ermmmm...
susah nak jaga iman..

moge2 aisyah dapat jaga sye ;)

aisyah fakriyah said...

esah ni..kita sama2 jaga ok..jom maju bersama dalam bidang penulisan..masing2 punya kelemahan

Post a Comment

 
Copyright 2009 FiKiR&ZiKiR. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com