Wednesday, July 28, 2010

lupa itu 1 nikmat

Fenomena 1

Org gaji:“minta maaf, tuan. Saya lupa nak masukkan garam tadi. Saya kurang sihat sikit hari ni.”

Bos :“kenapalah kamu ni selalu lupa. Saya bayar gaji kamu untuk bekerja betul2 kat rumah ni. Sia2lah ada orang gaji macam kamu ni.”

Fenomena 2

Mak :“akaaaak!! habis basah baju mak kat ampaian ni. Kamu ni buat apa sampai x sedar hujan turun.”

Anak: minta maaf mak, akak lupa tadi.

Manusia tu asal perkataannya adalah ‘nun’ , ‘sin’, ‘ya’. Maksudnya dlm bahasa arab adalah lupa. Memang manusia tu sering lupa. Bak kata Dr. M jugak. “melayu mudah lupa”… kadang2, pernah tak kita terfikir yang lupa itu jugak 1 nikmat bagi manusia. Cuba bayangkan kalau seorang ibu tidak lupa akan kesakitan yang ditanggungnya ketika melahirkan seorang anak, sudah tentu trauma baginya untuk mendapat anak yang ke2 atau seterusnya. Selain tu, kalau seorang kawan yang tidak lupa akan kesalahan kawannya terhadap dirinya. Lama kelamaan, dia akan memafkan jugak kesalahan kawannya itu kerana lupa apa yang dilakukan terhadapnya. Sesungguhnya sifat pemaaf itu sangat mahmudah dan berjayalah bagi sesiapa yang mempunyai sifat itu dalam dirinya.

Akhir kalam… catatlah kebaikan kawanmu di atas batu di pantai agar kekal di situ. Sebaliknya, tulislah kejahatan kawanmu itu di atas pasir pantai agar ombak pantai dapat menghapusnya.

P/s : floor 7 is the best..jangan lupa bawak kuih raya untuk saya. JANGAN LUPA!! lupa pasal ni tidak nikmat bagi saya..almond london~~

3 kata orang:

N I A said...

salam...

hehhe... the best... yeah!!!
hahha... almond london... yeah !!!!! homemade insyaAllah... (^_^)

take care syah.., moga Dia jaga kamu. ok :)

aisyah fakriyah said...

homeMade~~~cayalah insyi..huhu..
ayat tu ummi walid yg bgtau..psl floor kita..
sy dgr je..tgk ketualah kan..hehehe

bawahbumi said...

ngeh.terima kasih kerana mengiktiraf lupa.
sobbs.

Post a Comment

 
Copyright 2009 FiKiR&ZiKiR. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com