Tuesday, July 27, 2010

begitu kehidupan diciptakan

tayar kereta yang pecah itu

Salam w.b.t.

Perjalanan hidup ini susah dan penuh ranjau. Demikianlah ia diciptakan. Alhamdulillah hari ni, hidupku kembali normal. Setelah 4 hari berada di kaherah. Berjalan2 keliling cairo bersama kwn2 imtiaz dan bukan imtiaz. Penghijrahanku kali ni sungguh bermakna kerana disini, saya dapat membawa diri di ibu kota mesir. Bermula dari bas, taxi, tramco, metro dan tok tok. Ia serba sedikit member pengalaman kepadaku berada di perantauan. Teriknya matahari cairo sungguh membahang membuatkanku rasa bersyukur ditempatkan di alex. Pernah sekali, saya dan kwn2 berjalan pulang dari Univ. tiba2, ternampak kereta lecturer yang menyusur dari belakang. Berdoa dalam hati, moga diberi tumpang (sbb hari tu panas sgt). Akhirnya, doa kami diperkenan Allah. Kerete diperlahankan dan diberhentikan.

Lecturer: “you want to go to the street there?” We immediately reply : “yes!! “(sir)- mcm spongebob.

“Come on”..kami pun terus masuk. Lecturer bgtau.. “today is very hot, may Allah protect us fom the hotness of Jahannam”.. insyaAllah.

Ya malizi..harga murah..harga gila.. Quotes yang biasa digunakan untuk tarik pelanggan Malaysia. Semalam, ke Hussein. Bersama teman yang bakal pulang, insyaAllah 7 ogos ni sebab tunggu result keluar dulu. Singgah sebentar ke kedai herba untuk beli apricot. Penjual tu offer satu buah prun dan satu apricot masing2 buat kami. “Halal2”..kata penjual tu. Dia suruh kami masuk ke kedai sebab matahari tu..panas. dan kami pun masuk ke kedai. Kawan saya nak beli apricot..harga asal 40 genih sekilo. Tapi harga pelajar 36 genih. Kami pun main tawar2 lagi sampai dapat 30 genih. Tu pun kami rasa sangat mahal lagi. Jadi, kami nak keluar kedai tu, nak tgk2 kedai lain dulu. Penjual tu x bagi. Sebab dia dah bagi rasa makan buah tu tadi(masa mula2). Last sekali, kawan saya pun belilah sekilo. Bagi not 50. Dia x nak kasi pulak balance, suruh jugak beli lagi sekilo. Kali ni, dia suruh saya, sebab saya pun makan jugak. Saya nak buat apa byk2 tu. Dia paksa jugak sampai nak marah2. Sekali kami berdua, tetibe pulak serentak terkuatkan suara.. “la’..”(tidak)..terdiam penjual tu. Kami sendiri pun sebenarnya terdiam tapi cover2 la sebab insiden di luar jangkaan. Setelah dapat baki, kami jalan2 lagi. Setelah di survey,memang harganya 30 genih sekilo. Langsung x boleh kurang. Rupa2nya, kawan saya nak lagi 2 kilo. Kami pun cubalah survey kedai lain tapi, semuanya x bersih sangat. Lalat hinggap. So, decision yang mengenepikan rasa malu..kami pergi balik ke kedai tu. Tapi kali ni, saya x masuk. Duduk je kat luar kedai. Biarlah disimbah sinar mentari. Penjual tu pergi kat luar…

“ya sodiqah, ana aasif”.. terdiam saya. Tapi sangat memuji sifat itu jauh di sudut hati. Lalu, kami berjalan2 lagi. Tapak kakiku panas dek cuaca terik cairo. Kalau pecahkan telur atas jalan, saya sangat pasti, ia akan jadi telur mata kerbau. Tanpa talian hayat lagi. Begitulah saya terfikir, hidup ini sentiasa ada 2. Siang dan malam. Lelaki dan perempuan. Panas dan sejuk. Syurga dan neraka. Dosa dan pahala.

Tepat jam 5 petang, saya pulang ke alex. Bersama dengan senior. Setelah dipesan oleh ummi supaya jangan berseorangan. First time balik naik tramco. Setelah 2 jam perjalanan di highway, tidurku terganggu oleh bau getah. Ya Allah..apa ni? Rupa2nya, tayar belakang sebelah kiri pecah. masyaAllah. Nasib baik ramai lelaki dalam tramco tu, mereka kerjasama tukar tayar.. APA YANG PENTING?? KERJASAMA. 20 minit lepas tu, perjalanan diteruskan kembali dengan senang hati. Sampai kat sempadan alex, tramco kami ditahan polis. Ya Allah..pasport x bawak. Kad kuliyyah pun x bawak. Alhamdulillah, sekali dia x cek pun kami. Siap cakap “sobahal ful” kat kami. Syukur dipanjatkan.. tepat jam 8.30 malam, saya turun tramco di tepi pantai. Menaiki tramco sorang2 setelah berpisah dengan senior. Berjalan tanpa berpaling kiri dan kanan sehinggalah di ‘hon’ oleh arab supaya ke tepi sikit. Sampai sahaja kat selekoh jual coklat, saya berpaling ke asrama. Pokoknya seperti asrama puaka. Hanya tingkat 2, 6 dan 8 je yang bernyala.. sampai di pintu utama, saya bertembung dengan walid. (pengarah MARA). “Balik pun kamu”, kata walid. Saya senyum je. Saya terus ke tingkat 6, teringatkan diri yang belum menunaikan tanggungjawab pada Allah. Salam tak disapa. Terus mengambil wudhuk. Lepas tu, menaiki tangga satu persatu bersumberkan lampu suluh pada handset, ke tingkat 8, kerana budak sabah belum balik lagi khabarnya. Alhamdulillah..pintu terkuak setelah loceng dibunyi beberapa kali. Setelah solat isyak, terus tidur. Keesokan paginya, setelah solat subuh. Saya turun ke tingkat 7. Setelah membuka pintu, terkejut dengan pintu tandas tersandar di ruang tamu, roti arab yang merata-rata, dapur bersepah, puntung rokok, toilet dibaiki rupanya. Kemudian, saya teringat jus buah-buahan yang ditinggalkan kawan saya, disimpan dalam peti sebelum bertolak pulang. Setelah dibuka, hanya tinggal 2 kotak. Setelah digoncang, KOSONG. Mungkin pekerja2 tu keletihan. Halalkan je la.

Hari ni, meeting PSMB. Sebab itulah asbabnya saya pulang ke Alexandria. Esok pulak, meeting KUNTUM II. Akhir bulan ni, mungkin ke kaherah lagi. Tempat pengubat kesedihan.

Wallahua’lam.

p/s : saya inginkan kehidupan yang normal. Sedang melatih diri untuk menjadi insan. Doakan saya.

0 kata orang:

Post a Comment

 
Copyright 2009 FiKiR&ZiKiR. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com