Friday, July 16, 2010

ku terima surat cinta itu (^_^)

Warkah buat famili di malaysia..

Bila orang tanya, bila balik?

X balik , insyaAllah.

Haa? Cekalnya awak, tapi xpe. Best duk kat sini. Bulan puasa dia meriah.

Sebenarnya itulah yang saya tunggu..nak merasa saat Ramadhan tiba dan first time beraya tanpa keluarga disisi. Kalau ikutkan hati, berat nak buat keputusan. Mana taknya, bila ummi dapat tahu, saya je pelajar perempuan MARA tahun 1 yang x balik. Ummi ada jugak suruh balik. Tapi insyaAllah. It’s small matter sebab senior2 ramai kat sini. Penalty kepada abang kerana membocorkan perbualan kita kepada ummi. (senyum). Atau menggunakan ummi sebagai perantara untuk aisyah balik tahun ni? insyaAllah tahun depan aisyah balik..doa2kan je la..resultnya ok. Pesan ummi, sibukkan diri supaya x terasa kerinduan pada family. Terima kasih ummi abah, sebab bagi keizinan untuk anaknya ini x balik. Bukan senang untuk ummi abah membuat keputusan itu kan. Syukran2..

insyaAllah..tergetku cuti summer ni untuk berjihad mengutip permata dan mutiara di sebalik pantai Alexandria dan debu2 pasir cairo. Moga dipermudahkan. Kerugian yang amat besar kalau tidak merebut peluang keemasan ni. Dalam usaha untuk menstabilkan belajar medic dan agama. Surat cinta Allah itu, entah bila tamatnya..saya sendiri tidak pasti kalau diri selalu dipandu nafsu malas. SENANG UNTUK MEMILIKI TETAPI SUSAH UNTUK MENJAGA. Apa tu? “Fikir2kanlah kemudian zikir..” sesuai dengan tema blog saya. Dalam satu sesi tazkirah floor saya, saya tertarik satu kisah yang dikongsi oleh salah seorang sahabat saya, dimana pada hari akhirat nanti, terdapat seorang pemuda tampan yang duduk disamping leher kita seusai sahaja 3 langkah orang yang terakhir meninggalkan kita di alam kubur. Maka datang malaikat munkar dan nakir yang telah diberi tugas oleh Allah untuk menyoal si mati. Maka, malaikat menyuruh pemuda tampan itu beralih. Tetapi, pemuda tampan itu enggan dan tetap duduk disamping si mati. Berkatalah pemuda tampan itu, soallah sesuka hatimu, akan aku menjawabnya bagi pihak si mati.

Dapat tak kawan2 teka siapa pemuda tampan itu?? BETUL.. apa yang betul? Ya, pemuda tampan itu adalah Al-Quran. Barangsiapa yang membacanya sentiasa, maka dia akan menjadi hujah bagi kita. Akan tetapi, barangsiapa yang tidak mengendahkannya, maka dia akan menjadi hujah ke atas kita. barangsiapa yang menghafalnya, lagi besar ganjarannya, tetapi barangsiapa yang menghafal tetapi melupakannya, maka dosa besarlah bagi orang itu.

p/s: senang memiliki tetapi susah menjaga. Penulis wajib bermuhasabah atas tulisan tangan sendiri. Wallahua’lam.

2 kata orang:

nurustheroyaljourney said...

yup same!!xbalik jugak
huhu..sorg je medic tahun 1 mara x balek??

terkesima jap..tanggungjawab alquran
sama2 mengutip permata2 dan ilmu di mesir

aisyah fakriyah said...

tulah nurus..nasib baik dapat kat mesir ni. dapat jugak mengislahkan diri utk mencari jiwa. just reminder 4 ourselves

Post a Comment

 
Copyright 2009 FiKiR&ZiKiR. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com