Friday, October 22, 2010

amanah itu paling berat

bismillahirrahmanirrahim...
dengan lafaz mulia dan rasa rendah hati, saya menerima amanah itu. Amanah yang sehingga kini tiada lagi rekod kematian tetapi ke'tension'an yang tahap agak kritikal..saya hanya merujuk kepada pengalaman SR(student representative tahun lepas. Semoga Allah memudahkan segala urusan..tolong hambaMu ini ya Allah.

Imam Ghazali pernah bertanya kepada anak-anak muridnya..apakah perkara dalam dunia ini yang paling berat? jawapannya tentu sekali bukan gajah..mahupun bukit-bukau tetapi AMANAH itulah yang paling BERAT..kerana setiap pertanggungjawaban itu akan disoal oleh Allah.. bagaimanakah kiranya kalau saya dicampak ke dalam neraka kerana memandang enteng tentang masalah dalam batch saya? Masalah yang pada pandangan saya, semakin parah dan merebak serta menular dengan pantas seperti malignant cell yang sedang kian digalakkan pertumbuhannya..sensitiviti terhadap kemungkaran itu semakin tipis dan biah solehah itu kian menyusut dari hari ke hari. Nauzubillah.. justeru itu, saya optimis pada jawatan yang sudah diamanahkan kawan-kawan untuk membina kembali biah solehah itu..tidak saya salahkan kepada sesiapa malahan saya marah pada diri sendiri kerana takut untuk menegur dan tidak berani untuk menerima respon daripada sahabat-sahabat..sedangkan mereka dahagakan kasih sayang dan bimbingan dari sahabat untuk menyedarkan mereka...kebetulan saya teringat salah satu program PSMB baru-baru ini.
namanya Biar Betul-Betul. dimana peserta dibahagikan kepada 4 kumpulan..
1)golongan kuat study. 2) golongan yang kuat berpersatuan
. 3) golongan yang kuat main games @gamers. 4) golongan yang kuat bertalaqqi ilmu agama.
salah satu hujah gamers untuk orang yang kuat bertalaqqi ini..mereka berkata lebih kurang begini bunyinya.. Orang yang kuat talaqqi ni bagus memang bagus tetapi, bila nak nasihat orang yang gamers yang lagho ni..jangan penting diri sendiri je.(.kami pun nak syurga jugak.).ayat belakang tu saya tambah~ haha..gelak saya mendengar ayat itu..tetapi jauh di sudut hati mengiyakan dan mengagumi gamers itu..yang kelakar..wakil gamers itu berkopiah.. =).. Alhamdulillah, adik-adik ini timbul kesedaran untuk tidak mementingkan diri sendiri dalam mendekatkan diri kepada Allah..sesungguhnya mereka juga sangat memerlukan golongan orang yang lebih faham agama untuk membimbing mereka..
dan sekarang ini, AMAR MAKRUF lagi senang dilakukan dan NAHI MUNGKAR sebenarnya lagi penting dan susah untuk dilaksanakan..insyaAllah, denagn menjadikan Nabi Muhammad sebagai idola, segala mehnah dan tribulasi dapat dihadapi dengan mudah..tidak berundur walau selangkah..takkan henti walau sejenak.

insyaAllah segala urusan itu akan dipermudahkan oleh Allah kerana Allah sentiasa bersama-sama orang yang sabar. Bukankah Allah telah berfirman dalam surah Al-Insyirah bahawa setiap kesusahan itu ada kemudahan..Malahan Allah telah menyebut ayat yang sama sebanyak 2 kali dalam surah yang sama..bermakna Allah benar2 ingin menyatakan perkara itu kepada kita.

dengan kuasa yang telah diamanahkan oleh kawan2 ini, insyaAllah saya akan gunakan sebaik-baiknya berlandaskan Al-Quran dan Sunnah..Ameen~~

semalam memberitahu ummi akan amanah ini. Ummi berpesan supaya seimbangkan kerja , ilmu perubatan dan ilmu agama.. insyaAllah dengan berkat doa ummi ayah jua..semoga anak ini berjaya. kami bercerita panjang, dan sempat juga saya menceritakan kepada ummi, kenapa lately susah sungguh nak bangun subuh..adakah kerana subuh sekarang ini terasa seperti awal, pukul 4.35 pagi? atau sebenarnya nafsu tidurku yang terlebih atau tidur lewat semalam gara-gara study yang terlalu kuat? kononnya.. (alasan) biarlah saya sendiri yang menilai diri sendiri dan bermuhasabah untuk membina sahsiah yang lebih baik.. Ummi terkejut bila mana saya berkata, sangat jarang bangun tahajjud.. Bulan ini hanya sekali saya pernah buat..Ummi pun memberi nasihat..ummi berkata..
syaitan dah ikat akak ni supaya malas bangun, sebelum tidur tu baca x ayat kursi? saya membalas: erk! kadang-kadang je ummi, kalau teringat surat yang ada pesanan ummi tu, akak baca la..tapi kalau letih sangat tu, letak kepala aje dah lentok tidur..
Astaghfirullah,ampuni dosa hambaMu ini ya Allah..
respon ummi : anakku...bacalah ayat kursi dan 3 Qul sebelum tidur dan hembus pada tangan dan sapu ke seluruh tubuh..Moga syaitan x dapat mengikat kita dengan talinya. Malahan Malaikat pula yang menjaga disamping kita dan mengejutkan kita untuk beribadah pada Allah..
Alhamdulillah..terima kasih ya Allah kerana terus membimbingku dan menjadikan ummi sebagai perantara untuk menasihatiku tatkala diri ini lalai dariMu..

Moga terus utuh dan thabat dalam medan dakwah..jangan rasa inferior untuk berhadapan dengan kawan-kawan yang semuanya adalah saudara kita.. Pohon kekuatan dari Allah dan sokongan dari kawan-kawan. Ameen~~

Wallahua'lam...esok, kuliah dah start kembali dengan modul baru..SEMANGAT BARU dengan penampilan yang baru..

tiada apa untuk dibanggakan dengan jawatan kalau itu menjadi tiket untuk ke neraka kerana lalai dengan amanah..Nauzubillah..

0 kata orang:

Post a Comment

 
Copyright 2009 FiKiR&ZiKiR. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com